Laat je niet verleiden in de supermarkt

Laat je niet verleiden in de supermarkt

De beste manier om geld te besparen, is het geld niet uit te geven. Hoe minder je immers uitgeeft, hoe meer je bespaart. Dat lijkt in de huidige maatschappij, waarbij alles alleen maar duurder lijkt te worden, een pittige opgave. Want ik weet niet hoe het bij jou zit, maar als ik boodschappen doe, ben ik “zomaar” 70 euro armer. Als ik vervolgens kijk wat ik in mijn karretje heb zitten, is dat echt niet genoeg om een week lang alle monden in mijn huishouden te voeden.

Verse producten

Vooral verse producten, zoals vlees, vis, groente en fruit zijn de afgelopen tijd behoorlijk in prijs gestegen. Toch vind ik het belangrijk zoveel mogelijk vers te eten, met afgewisselde eiwitten (vlees, vis, kaas, ei) en vitaminen.

De laatste houdbaarheidsdag

Dat de producten duur zijn, daar kun je niet zoveel aan veranderen. Hoewel je natuurlijk naar de markt kunt gaan (moet je er wel de tijd voor hebben) waar verse producten doorgaans toch iets goedkoper worden aangeboden dan in de winkel, of je gaat dagelijks winkelen bij de Lidl (#nospon). De Lidl verkoopt namelijk producten op de laatste houdbaarheidsdag voor 25 cent. Hiermee proberen ze de strijd aan te gaan tegen voedselverspilling. Een mooi initiatief en als jij van plan bent de producten diezelfde dag te gebruiken, is er niets mis mee en kun je zomaar een verse maaltijd voor het hele gezin op tafel zetten, voor nog geen euro!

Heb je geen tijd om dagelijks boodschappen te doen, dan wordt het natuurlijk een beetje lastiger, want je kunt dit soort producten niet veel langer bewaren. Hooguit kun je misschien nog iets invriezen.

De trucjes van de Supermarkt

Maar er is meer waar je op kunt letten. Supermarkten zijn namelijk gebaat om jou zoveel mogelijk producten af te laten rekenen bij de kassa. Daarvoor trekken ze alle (legale) toeters en bellen uit de kast, om jou zover te krijgen. Vaak ongemerkt beïnvloeden ze jouw koopgedrag. Als je de trucjes kent, kun je er op letten en je koopgedrag in de hand houden. Maar op welke signalen moet je dan letten?

lijn groen
Laat je niet verleiden in de supermarkt
lijn groen

Verleidende advertenties

Eigenlijk beginnen de verleidingen al voordat je de winkel binnenkomt, namelijk met de reclamefolder in de brievenbus. Ze lokken je met aantrekkelijke aanbiedingen naar binnen. Vaak gaat het om ongezonde (maar lekkere) producten. Denk maar eens aan korting op dat kratje bier. Daar zit trouwens meer achter dan ‘goodwill’ kweken of jou naar die supermarkt te lokken. De supermarktmarketeers gaan er namelijk van uit, dat je naast dat kratje, ongetwijfeld ook wat lekkere versnaperingen zal kopen. Wat snacks, een blokje kaas of plakje worst. En aangezien je ongetwijfeld met de auto het kratje komt halen (op de fiets is dit namelijk best lastig) is er alle ruimte voor méér boodschappen. Die korting op dat kratje bier, verdient zich dubbel en dwars terug.

Heb je al een klantenpas? De supermarkt geeft je daarmee het idee dat je korting krijgt. De werkelijkheid is echter een tikkeltje anders. Met de kortingspas wil hij jou aan zich binden en die korting zit bij de prijs in gecalculeerd. Zonder kortingspas betaal je dus eigenlijk gewoon te veel.

Met een persoonlijke klantenpas geef je ook veel informatie ‘zomaar’ weg. De supermarkt kan namelijk precies bijhouden welke producten je koopt en hiermee kan hij een profiel opstellen en je specifieke aanbiedingen sturen. Ook dit beïnvloedt je koopgedrag en daar kan dat beetje korting wat je wellicht krijgt, écht niet tegen op!

Verleidende formaten

Hoe groter het mandje of het karretje, hoe minder het lijkt wat er in zit. Is het je opgevallen dat de karretjes de afgelopen jaren steeds een beetje groter zijn geworden? Het is een psychologisch dingetje, want zolang jij “de bodem” kunt blijven zien, lijkt het allemaal niet zoveel en kan dat ene pak of aantrekkelijke fles er ook nog wel bij. En als je niet veel boodschappen nodig hebt en daardoor bewust kiest voor een mandje, dan kom je tot de ontdekking dat zelfs de mandjes wielen hebben gekregen. Die wielen zijn bedoeld om je te verleiden tot méér boodschappen dan eigenlijk nodig zijn. Je hoeft ze immers niet de winkel door te sjouwen. Ook deze mandjes zijn trouwens een stuk groter dan het oorspronkelijke mandje.

Verleidende geuren

Honger maakt rauwe bonen zoet, je kent dit gezegde vast wel. Als jij trek hebt en gaat boodschappen doen, dan koop je vanzelf meer. Dat kun je voorkomen door pas boodschappen te gaan doen, nadat je hebt gegeten, maar… de supermarkt speelt wel in op jouw “trek”. Het bakken van broodjes wordt namelijk niet alleen gedaan om jou de meest verse broodjes te kunnen aanbieden. Nope. De geur van versgebakken brood zet jouw speekselklieren al flink in beweging. En hoe meer trek jij krijgt, hoe meer jij gaat kopen! Geen bakoven in de winkel? Dan zijn er zelfs kunstmatige “broodgeur-geurtjes” te koop.

Verkoopt jouw supermarkt ook bloemen? Dat is niet alleen om jouw partner aan te zetten om jou eens te verwennen. De geur van bloemen zet namelijk aan tot impulsaankopen en op bloemen zitten ook nog eens aantrekkelijke winstmarges. Win/win dus voor de supermarkt.

Verleidende proeverijen

Jouw trek wordt nog eens extra gestimuleerd als je daarbij ook nog eens de kans krijgt om ergens van te kunnen proeven. Een stukje kaas bij de kaasafdeling, een koekje op de toonbank van de bakkerij en misschien staat er zelfs wel een apart kraampje waar je een bakje kunt krijgen, met daarin een smakelijk hapje van een nieuw gerecht. Het smaakt allemaal even lekker, maar de supermarkt doet dit echt niet alleen om jou te verwennen. Ze weten dat jouw trek hiermee wordt aangewakkerd en daarmee je koopgedrag wordt gestimuleerd.

En dat “gratis” kopje koffie hoort daar natuurlijk ook bij! Want koffie staat synoniem aan “gezelligheid”, en hoe “gezelliger” jij je voelt, hoe meer “gezellige” dingen jij gaat kopen.

Verleidende muziek

Muziek is emotie en kan in ons in een bepaalde stemming brengen. Dat gaat ongemerkt, want de muziek in de supermarkt staat doorgaans maar heel zacht. Toch pikken je hersens deze signalen op en sturen ongemerkt je gedachten. Ongemerkt word jij dus gestuurd in je koopgedrag. Uit onderzoek is gebleken dat bijvoorbeeld bij het draaien van Franstalige muziek, er meer Franse producten (bijvoorbeeld Franse wijn) werden verkocht.

Iedere branche heeft zijn “eigen muziek”, waarbij de verkopen kunnen stijgen. In een supermarkt wordt bewust gekozen voor langzame muziek met een 70-99 bpm, zodat we ongemerkt langzamer gaan lopen en meer tijd in de supermarkt doorbrengen. In een (bijvoorbeeld) kledingwinkel ligt het ritme een stuk hoger. Alles om je maar in de juiste stemming te krijgen.

Verleidende producten

De verleidingen gaan maar door, want is je wel eens opgevallen dat de meeste ongezonde dingen vaak op ooghoogte liggen? En de gezondere dingen vaak een paar etages lager? Dat doen ze niet om van iedereen obesitaspatiënten te maken, maar de winstmarges op ongezonde producten zijn helaas hoger dan op de gezonde producten. De supermarkt is er (financieel) bij gebaat dat jij deze producten koopt. Triest, maar waar.

Verleidende opstelling

Enig idee waarom de groenteafdeling zich vaak aan het begin van de supermarkt bevindt? Hier is over nagedacht, want ook dit heeft weer een psychologisch effect. Als je namelijk al een aantal gezonde producten in je wagentje hebt liggen, voelt het meer verantwoord om daarna toch nog een paar ongezonde dingen toe te voegen. Andersom werkt trouwens ook, namelijk de groenteafdeling aan het einde van de supermarkt. Na het pakken van ongezonde producten, kun je dan nog net voor het afrekenen je schuldgevoel afkopen door nog een paar appels en peren in je karretje te gooien.

Een bijkomend voordeel van al die vrolijk gekleurde appels, sinaasappels en paprika’s? Van mooie kleuren en verse producten krijgen we een goed humeur én krijgen we een gunstige indruk van de winkel.

Enig idee waarom je trouwens voor die paar dagelijkse boodschappen, toch de hele winkel door moet lopen? Ook daar is over nagedacht. De producten die je dagelijks nodig hebt, zoals zuivel, groente, vlees, brood staan verspreid door de hele winkel zodat je wordt verleid extra aankopen te doen wanneer je langs alle schappen loopt. De kans op impulsaankopen, wordt hiermee aanzienlijk vergroot.
Is het je trouwens wel eens opgevallen dat je in iedere supermarkt naar de eieren moet zoeken? En dat deze altijd op een totaal onlogische plek lijken te staan. Dat is geen toeval, want hoe langer jij op zoek bent, hoe meer producten jij gaat tegenkomen.

Als je door de supermarkt loop, valt het je vast op hoeveel ‘vakkenvullers’ er lopen. Deze zijn continu bezig om producten bij te vullen, maar ook om de producten “te spiegelen”. Dit betekent dat de producten naar voren worden gehaald, zodat het lijkt dat de schappen vol zijn. Dit werkt namelijk verkoop bevorderend. Hoe meer we zien staan, hoe eerder we het zullen kopen.

Sommige producten zijn juist weer dicht bij elkaar gelegd, ook wederom om jouw aankoopgedrag te beïnvloeden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de producten voor de koffie (koffie, koffiemelk, suiker, zoetjes, thee, et cetera). Het ligt allemaal bij elkaar. En is het je wel eens opgevallen dat dit vlak bij de koekjes staat? Lekker toch, zo’n koekje bij de koffie?

De supermarkt werkt ook met brede en smalle gangpaden. In de brede gangpaden (waar je dus prettig kunt lopen en elkaar niet snel in de wegloopt) staan doorgaans de artikelen met een hogere winstmarge…

Dat de ‘ooghoogte’ wordt benut van jouw als klant (maar ook die van je kinderen!) is natuurlijk geen nieuwtje. Op ooghoogte staan de huismerkproducten en de A-merken. Daaronder staan de goedkopere B-merken. Daar moet je dus letterlijk even voor door de knieën. Op kinderhoogte staan uiteraard alle verleidingen voor kinderen. Snoep, koek, felgekleurde verpakkingen et cetera. De verpakkingen met kinderhelden, zijn inmiddels aan banden gelegd.

Alle gangen en schappen netjes overleefd? Dan kan het bij de kassa alsnog misgaan. Daar staat namelijk de laatste verleiding, een schap met allerlei impulsaankoopproducten, de snelle weg-eters. Een candybar, een doosje snoepjes, een zakje snacks. Zo makkelijk en snel gepakt en op de band gelegd. Vaak zonder dat we het in de gaten hebben.

Verleidende hoeveelheden

Groot, groter, grootste, lijkt de moto. Gelukkig is het hier in Nederland nog niet zo erg als in Amerika, maar ook hier wordt alles steeds maar groter. Soms word je gewoon gedwongen om meer te kopen dan je eigenlijk nodig hebt, omdat er gewoonweg geen kleinere verpakkingen zijn. Als er dan ook nog eens een “voordeel-sticker” op zit, voelt het zelfs nog een beetje goed.

Hoe ga jij de verleidingen weerstaan?

Nu je de verleidingen kent, kun je er op letten ze proberen te weerstaan. Even een paar logische aandachtspunten op een rij.

01) Ga boodschappen doen met een volle maag.
02) Kies voor een goedkope supermarkt (volgens de Consumentenbond is dit de Aldi en Lidl)
03) Maak vooraf een boodschappenlijstje
04) Doe het liefst voor meerdere dagen tegelijk boodschappen
05) Maak gebruik van acties en aanbiedingen (van producten die je écht nodig hebt)
06) Kies zoveel mogelijk voor seizoensgroente en -fruit.
07) Zoek de goedkopere producten (vaak lager in het schap)
08) Ga eens naar de markt of naar de boer voor verse producten
09) Vergelijk prijzen in verschillende supermarkten
10) Koop bewust en wijk niet af van je boodschappenlijstje

Vergeet ook niet om de kassabon te vragen. Is het je al eens opgevallen dat je deze niet automatisch meer krijgt? Ook dit is een bewuste keuze en die heeft niks met “het milieu” te maken. Zonder bon kun je namelijk niks meer terugbrengen of ruilen. Krijg je de bon dus niet automatisch? Vraag er dan gerust om!

liefs Marion

Meer informatie

Armoede in Nederland
Besparen op je boodschappen
Sparen, wie plukt er een appeltje voor de dorst?
Zo is het om echt afhankelijk te zijn van de voedselbank
Hoeveel zakgeld is normaal?
Online oplichting

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
© foto: 123rf.com

lijn groen peuteren

BabyBaby

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *