Raw-foodie & zwanger – “Alleen rauw voedsel voor mijn kind!”

Raw-foodie & zwanger - Alleen rauw voedsel voor mijn kind!

Vorig jaar werd bekend dat een Australisch echtpaar is veroordeeld tot een taakstraf omdat ze hun jonge dochtertje op een veganistisch dieet hadden gezet. Hoewel het meisje anderhalf jaar oud was zag ze eruit als een drie maanden oude baby: ze had geen tanden en haar botten waren broos en onderontwikkeld. Het wakkerde ook in Nederland de discussie aan: is een veganistisch dieet nu wel of niet gezond voor kinderen? We spraken Emma (32), een raw-foodie die momenteel 36 weken zwanger is van haar eerste kindje. Haar kindje gaat na de geboorte hetzelfde eten als zij: zoveel mogelijk rauwe, onbewerkte en plantaardige voeding. Ook spraken we diëtiste Ellen. Zij vindt een dergelijk dieet geen aanrader voor kleine kinderen.

Vegetarisch versus veganistisch: wat is het verschil?

Vegetarisme is er in verschillende soorten en maten. Over het algemeen wordt met een vegetariër iemand bedoeld die geen vis of vlees eet, maar bijvoorbeeld wel eieren en zuivel. Dit wordt ook wel een lacto-ovo-vegetariër genoemd. Een pescotariër eet geen vlees, maar wel vis. Dan zijn er ook nog flexitariërs: mensen de ervoor kiezen om minstens 3 keer per week vegetarisch te eten en vlees dus wat vaker te laten staan. Een veganist gebruikt helemaal geen dierlijke producten. Ze eten dus geen vlees en vis, maar ook geen zuivel en eieren.

Daarnaast gebruiken veganisten geen producten van dierlijke oorsprong: wollen truien of leren schoenen worden ook niet gedragen. Ook mag cosmetica niet op dieren zijn getest. Er zijn verschillende soorten veganisme. Een wat extremere variant van veganisme is het raw-foodisme: hierbij wordt alleen ongekookt en onbewerkt plantaardig voedsel gegeten. Het voedsel mag tot maximaal 42 graden worden verhit. Emma (32), is sinds 3 jaar raw-foodie.

lijn groen
Raw-foodie & zwanger - Alleen rauw voedsel voor mijn kind!
lijn groen

Een dikke, zieke maatschappij

Emma: “Als ik om me heen kijk zie ik een dikke, zieke maatschappij waarin alles draait om eten in enorme hoeveelheden. Steeds meer mensen kampen met obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes. Allemaal door onze levensstijl. Ziekten die gemakkelijk te voorkomen zijn door je een beetje in te houden. Ik ben vegetariër vanaf ik 15 ben. Op mijn 25e werd ik veganist en de laatste 3 jaar leef ik volledig volgens het raw-foodisme. Ik voel me verplicht om dit te doen. Voor de dieren, voor mijn eigen gezondheid en voor onze planeet. De klimaatcrisis waarin we nu met z’n allen verkeren hebben we aan onszelf te danken. We blijven vlees en zuivel eten en autorijden.”

“Mijn vriend Thijs is ook overtuigd raw-foodie. We hebben elkaar ontmoet via een veganistische eetclub in Utrecht. Het klikte direct. Ik zou absoluut niet samen kunnen leven met iemand die dierlijke producten gebruikt. Hiervoor heb ik een tijdje een vegetariër gedatet. We lagen steeds met elkaar overhoop. Vegetariër zijn is gewoon niet voldoende en daarnaast volstrekt onnodig. Helemaal geen dierlijke producten meer gebruiken is wel het minste wat je kunt doen.”

Veel koolhydraten, weinig vet

“Toen ik veganist werd wist ik meteen dat ik dat voor de rest van mijn leven zou blijven. We hebben geen dierlijke producten nodig om gezond te blijven. Sterker nog: ze maken ons ziek! Drie jaar geleden ontdekte ik het boek “het 80/10/10 dieet” van dokter Douglas Graham. Dit dieet kan diabetes type 2 en zelfs hart- en vaatziekten omkeren en verhelpen. 80 procent van je dieet bestaat uit koolhydraten, 10 procent uit eiwit en de andere 10 procent uit vet. Ironisch genoeg eten veel mensen in Nederland juist koolhydraatarm. Maar je ziet hoe goed het helpt, al die eiwitrijke diëten: meer dan de helft van Nederland is te dik.”

“Ik eet per dag tot 12 bananen, een klein beetje avocado, behoorlijk wat dadels, allerlei heerlijke groene smoothies, wat rauwe noten en salades. Eens in de week trakteer ik mezelf op een niet-rauwe maaltijd. Dan eet ik bijvoorbeeld een gigantisch bord spaghetti met een heerlijke zelfgemaakte tomatensaus met veel groente. Of ik pof 10 aardappelen en eet die met wat hummus. Of ik daar dik van wordt? Nee. Het is onmogelijk om dik te worden van koolhydraten. Vet maakt ons dik. “The fat you eat is the fat you wear,” zegt Douglas Graham. Ik geloof daar heilig in. Ik woog voor de zwangerschap 58 kilo en ben 1,76m lang. Allesbehalve dik dus. Ondanks ontzettend veel suikers en zetmeel van bijvoorbeeld bananen.”

Raw-foodisme en kinderen, gaat dat samen?

“Mijn zwangerschap gaat tot nu toe erg goed. Ons kind groeit goed, is zelfs iets groter dan gemiddeld. Ook kom ik niks tekort: al mijn bloedwaarden en vitaminelevels zijn goed. Ik slik wel extra vitamine B12, foliumzuur en plantaardige omega 3 en vitamine D nu ik zwanger ben. Ik voel me daar goed bij, dus dat blijf ik straks ook doen. Als mijn kind geboren is krijgt hij zo lang mogelijk moedermelk. Ik ben nu al flink aan het lekken, dus de borstvoeding komt al goed op gang. Mocht dat wegvallen ga ik over op plantaardige babymelk op basis van soja. Verder gaat mijn kindje erg veel dadels, fruit en rauwe of licht gestoomde groenten krijgen.”

“Ik vind niet dat ik mijn kind daarmee tekort doe. Mensen zijn geen omnivoren maar herbivoren. We zijn gemaakt om zo te leven. Ik vind het dan ook bizar dat je soms verhalen leest over kinderen die uit huis worden geplaatst omdat ze volgens een vegan leefstijl te eten krijgen. Je haalt toch ook geen kinderen uit huis die volgestouwd worden met chips, vlees en chocola?!”

Slecht geïnformeerd

Ellen (38) is als diëtist verbonden aan een groot ziekenhuis. Zij vindt dat de veganistische hype groteske vormen aanneemt en dat veel mensen slecht zijn geïnformeerd. “Laat ik vooropstellen dat ik het toejuich als mensen vegetarisch of zelfs veganistisch leven,” begint ze. “Dierlijke producten, waaronder bewerkt vlees en volvette kaas dragen inderdaad niet bij aan een goede gezondheid. Je kunt ze met mate af en toe gebruiken, maar ze verhogen wel de kans op bepaalde ziekten zoals beroertes en darmkanker als je dergelijke producten vaak eet. We hebben geen vlees nodig om gezond te blijven. Een dieet waarin peulvruchten, groenten en fruit en noten centraal staan is bijzonder gezond.”

“Toch vind ik dat veel mensen tegenwoordig slecht geïnformeerd zijn over veganistisch eten. De hype neemt bizarre vormen aan, met als gevolg dat veel jonge mensen een zeer eenzijdig dieet volgen. Het raw-foodisme vind ik voor jonge kinderen zeker geen goed idee. De kans bestaat op grote tekorten die zeer schadelijk kunnen zijn voor een jong kind. Houd liever de richtlijnen van het Voedingscentrum aan. Kinderen kunnen prima vegetarisch of veganistisch eten, maar dat dient wel op een verantwoorde en uitgebalanceerde manier te gebeuren. Zo heb je meer eiwitten en ijzer nodig en zul je bepaalde vitaminen moeten supplementeren.”

Krankzinnig dieet

“Het 80/10/10 dieet van Douglas Graham vind ik overigens krankzinnig. We hoeven inderdaad niet bang te zijn voor koolhydraten, mits we de juiste tot ons nemen. Peulvruchten, fruit en volle granen. Een banaan is zeer gezond, maar 12 bananen op een dag eten is absoluut niet goed. Ook als je een gezond gewicht hebt kun je daar op den duur problemen mee krijgen. Denk bijvoorbeeld aan diabetes type 2. Volwassenen zijn zelf verantwoordelijk voor hun eetgedrag, maar je kunt een kind dit niet aandoen.”

“Geef je kind gewoon 2 stuks fruit per dag, een aantal volkoren boterhammen met gezond beleg, voldoende groente en rauwkost, een eiwitbron in de vorm van een vleesvervanger of mager vlees, wat zuivel, een handje noten en wat koolhydraten in de vorm van volkorenpasta, zilvervliesrijst of aardappelen en je bent goed genoeg bezig. Zo weet je tenminste zeker dat je kind een voedzaam eetpatroon heeft waarin het niets tekortkomt. Back to basic is het beste: gooi al die voedingshypes en diëten gewoon lekker aan de kant.”

Liefs Amber

Meer informatie

Groetekalender, met de seizoenen mee eten
Soeperdesoep: 3x lekkere vegetarische soep!
Gezonde lunch voor mee naar school
Een gezond ontbijt, een goed begin van de dag!
Gezonde tussendoortjes
Zwanger worden, zwangerschap en bevalling
Gezonde voeding voor je peuter
Gezond eten voor je kindje
Vitamine overzicht – Welke vitaminen zijn er en waar zitten ze in?

Bronvermelding

Tekst: Amber Fernandes
© foto: 123rf.com

lijn groen peuteren

BabyBaby

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *