Een gezond ontbijt, een goed begin van de dag!

Een gezond ontbijt

Gezond eten is belangrijk, maar gezond ontbijten al helemaal. Hoeveel mensen slaan het ontbijt zomaar over? Dom, want juist een ontbijt is belangrijk voor een gezonde levensstijl. Waarom is ontbijten gezond en vooral ook: hoe ontbijt je dan gezond?

Waarom ontbijten gezond is

Er zijn meerdere redenen waarom ontbijten goed voor je is. Ten eerste heeft je lichaam al een lange tijd geen voedsel tot zich genomen en kan het onderhand dus wel weer energie gebruiken. Om de komende dag weer te kunnen functioneren heeft het dus eten nodig. Maar er is meer. Je concentratie werkt een stuk beter als er goed ontbeten wordt. Niet alleen belangrijk voor jou dus, maar zeker ook voor je kind die toch echt wel concentratie op moet brengen op school! En je darmen varen er wel bij! Het zet namelijk de spijsvertering weer aan de gang. Omdat je minder de neiging hebt om te gaan snoepen als je lichaam genoeg voedingsstoffen heeft gekregen, is het ook nog eens goed voor de lijn!

Opzienbarende feiten

Nu klinkt dat waarschijnlijk nogal logisch in je oren. Maar wist je ook dat er uit onderzoek is gebleken dat mensen die ontbijten meer vitamines en mineralen binnen krijgen? In dit onderzoek werd vergelijken wat de kwaliteit van het eten was van mensen die wel en die niet ontbijten en daar kwam dit uit naar voren.

Tips voor je ontbijtje

Ontbijten moet de normaalste zaak van de wereld zijn. Iets wat gewoon standaard bij je ochtendroutine hoort en waar je dus tijd voor vrij maakt. Ga rustig zitten en geniet van je eten! Is niet alleen lekkerder, het is ook beter voor je lijf. Nu kan het zo zijn dat je bepaalde zaken niet echt fijn vindt om te eten op je nuchtere maag. Dat houdt niet in dat je dus niet ontbijt! Zoek gewoon verder naar eten wat je wel lekker vindt als je net uit bed komt. De verscheidenheid is zo groot dat er vast wel iets te vinden is wat je ’s ochtends vroeg wel lekker vindt! Heb je kinderen?

Geef het goede voorbeeld en sta er op dat zij ook eten. Wordt het ze van jongs af aan aangeleerd, dan is het voor hen heel normaal om dit te blijven doen. Moet je het op latere leeftijd aanleren, dan is de verleiding veel groter om het ontbijt maar over te slaan en direct naar je werk te hollen.

lijn groen
Een gezond ontbijt
lijn groen

Wat kan je eten als ontbijt?

Nu is het natuurlijk aan iedereen persoonlijk wat je zou willen eten als ontbijt. Waar de één smult van een paar sneden brood met gebakken ei op zijn nuchtere maag, zal de ander liever gaan voor een rustig begin met een kommetje muesli. Maar een gezond ontbijt wil natuurlijk wel zeggen dat wat je eet dan ook gezond is. Gezonde ontbijtjes bestaan dan ook bij voorkeur uit producten uit de schijf van vijf. Dat houdt dus eigenlijk in dat je heel veel keuze hebt. Zuivelproducten, graan producten, vleeswaren, fruit en ga zo maar door! Kies een variant die je gewoon echt lekker vindt, dan is het immers ook niet moeilijk om te ontbijten. Volgens het voedingscentrum bestaat een gezond ontbijt bijvoorbeeld uit:

Volkoren brood met margarine of halvarine en belegd met een notenpasta (pindakaas). Hiermee heb je al diverse vitamines en goede vetten binnen en drink daarbij magere of halfvolle zuivelproducten

Je kunt ook kiezen voor deze magere of halfvolle zuivelproducten in combinatie met muesli of andere (gezonde!) ontbijtgranen. Let hierbij op, want er zijn heel veel ontbijtgranen waar zoveel aan toegevoegd is, dat het niet echt gezond meer te noemen is!

Fruit: zo eten, op je brood of in je muesli…

Kinderen en ontbijten

Zoals gezegd laat je je kind het beste direct wennen aan beginnen met ontbijten. Niet ieder kind vindt hetzelfde natuurlijk lekker. Voor alle maaltijden geldt vanzelfsprekend dat je niet weet of je iets lust als je het niet probeert. Probeer je kindje dan ook te verleiden om iets wel te eten. Alleen maak er géén strijd van. Zo maak je eten tot iets wat vervelend is en ben je nog veel verder van huis. Wil je kind echt geen Brinta meer (om maar iets te noemen), probeer andere dingen uit! Beter even vogelen dan je kind met een lege maag op pad sturen omdat het nu eenmaal moet eten wat de pot schaft.

Door zelf die variaties aan te dragen en het verder niet als dusdanig te benoemen is het niets wat te maken heeft met gezichtsverlies of een machtsstrijd. Natuurlijk ontbijt jezelf gezellig mee en maak je er iets gezelligs van. Duik dus niet achter je krantje of loop ondertussen niet te hollen en te draven. Even rustig samen eten maakt ontbijten tot een goed ritueel waar je kind zijn leven lang van profiteert.

liefs Wil

Meer informatie

Gezonde lunch voor mee naar school
Raw-foodie & zwanger – Alleen rauw voedsel voor mijn kind!
Gezonde tussendoortjes
Creatieve tips voor een gezonde lunchbox
Vitamine overzicht – Welke vitaminen zijn er en waar zitten ze in?
Gezond eten voor je kindje
Gezonde voeding voor je peuter

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
© foto: 123rf.com

lijn groen peuteren

BabyBaby

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *