Gezond eten tijdens de zwangerschap

Gezond eten tijdens de zwangerschap

Wanneer er een kleine baby in je buik groeit, is het extra belangrijk om goed op je voeding te letten. Gelukkig mag je de meeste voedingsmiddelen gewoon eten, maar er zijn toch een aantal zaken die je beter kunt laten staan. Ook hebben jouw lichaam en de baby die daarin groeit bepaalde vitamines, eiwitten, mineralen en vetten extra hard nodig. Hoe eet je gezond tijdens de zwangerschap?

Beter van niet!

Sommige producten kun je beter laten staan, omdat ze een schadelijke invloed kunnen hebben op de groei van je baby. Maak je niet teveel zorgen als je een keertje per ongeluk een van de onderstaande producten hebt gegeten of gedronken: de kans is klein dat dit gelijk voor problemen zorgt. Maar laat het in het vervolg wel staan, want deze producten vormen een risico voor de ontwikkeling van de baby:

Rauw vlees

Met het eten van rauw vlees bestaat de kans dat je besmet raakt met de toxoplasmoseparasiet, die gevaarlijk is voor je ongeboren kind. Let op: filet americain en ossenworst zijn ook rauwe vleesproducten! Was bovendien groente en fruit goed voor je het eet en verschoon de kattenbak met handschoenen aan: ook hierbij kun je toxoplasmose oplopen.

Rauwe vis

Voorverpakte vis geeft het risico op de listeriabacterie, dus die kun je beter vermijden. Dat geldt ook voor rauwe schaal- en schelpdieren, en rauwe vis in de sushi.

Ongepasteuriseerde kaas

Rauwe melk en rauwe melkproducten (ongepasteuriseerde kazen) kunnen de listeriabacterie bevatten. De kans is klein, maar als je ermee besmet raakt wordt je erg ziek van en loopt je baby gevaar. Wél kun je dit soort kazen eten als ze goed verhit zijn!

Rauw ei

Met het eten van rauw ei heb je kans op een salmonella besmetting, en door je lage weerstand ben je daar nu vatbaarder voor.

Alcohol

We weten allemaal dat dit schadelijk is voor de vrucht. We weten níet hoeveel alcohol schadelijk is, dus beter laat je de wijntjes helemaal staan tijdens je zwangerschap.

lijn groen
Gezond eten tijdens de zwangerschap
lijn groen

Met mate!

Lever

Lever en ander orgaanvlees bevat grote hoeveelheden vitamine A, en een teveel aan vitamine A is schadelijk voor de baby. Eén broodje leverworst per dag is de max!

Bepaalde vissoorten

Roofvissen zoals tonijn, zwaardvis, koningsmakreel en wilde paling kunnen schadelijk zijn omdat ze veel zware metalen bevatten. Tonijn uit blik is jonge vis en bevat minder metalen, dus dat kan wel.

Bepaalde kruiden

Van sommige kruiden kun je tijdens de zwangerschap beter niet teveel nemen. Let op: dit kan ook via thee je lichaam binnenkomen! Het gaat dan bijvoorbeeld om kaneel, venkel, anijs, zoethout, dragon, basilicum en nootmuskaat.

Drop

Drop vergroot de kans op een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap, dus kun je beter met mate eten. Ook zijn er aanwijzingen dat de glycyrrhizine – een extract uit de zoethoutwortel- negatieve gevolgen heeft voor de ontwikkeling van de foetus.

Beter wel!

Om de ontwikkeling van de baby in je buik te ondersteunen moet je erop letten dat je van bepaalde voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt.

Foliumzuur

Slik extra foliumzuur in de vorm van een supplement, om onder andere de kans op een open ruggetje en hazenlip te verkleinen.

Het belang van foliumzuur

Vitamine D

Ook aan vitamine D heb je een verhoogde behoefte, en het is moeilijk om dit op natuurlijke wijze te verkrijgen uit zonlicht en voeding. Een supplement is daarom aan te bevelen.

IJzer

Je verloskundige helpt je in de gaten te houden of je ijzerwaarden niet te ver dalen, want jij en je baby verbruiken hier aardig wat van. Zelf kun je het aanvullen met bijvoorbeeld groene groenten, vlees, volkorenbrood en appelstroop. Eet dit in combinatie met een bron van vitamine C (fruit of groente) want dan neem je het ijzer beter op.

Omega 3-vetzuren

Eet 1 tot 2 keer per week vette vis zoals zalm en sardines. Ook bepaalde schelp- en schaaldieren zoals garnalen en mosselen dragen bij aan een gezonde ontwikkeling van onder andere de hersenen van je kindje, vanwege de omega 3-vetzuren. Wel goed verhitten!

Calcium

Calcium is nodig voor de ontwikkeling van botten en tanden. Neem dus voldoende melkproducten, zoals melk, yoghurt en kaas.

Vitamine B

Als je vegetarisch of veganistisch eet moet je extra goed opletten dat je voldoende ijzer én vitamine B binnenkrijgt. Laat je hierbij adviseren en slik indien nodig supplementen!

Liefs Irène

Meer informatie

Zwanger worden, zwangerschap en bevalling
Gezonde voeding voor je ongeboren baby
Wat doet een verloskundige?
Mindful zwanger zijn
Nu ik zwanger ben, speelt mijn anorexia weer op
Mooi en gezond zwanger
FAS – Foetaal Alcohol Syndroom – De gevaren van alcohol
Striae of zwangerschapsstriemen
Dikke buikentijd – De laatste loodjes
Vitamine overzicht – Welke vitaminen zijn er en waar zitten ze in?
Het belang van foliumzuur
Preconceptie advies, wat houdt dat in?

Bronvermelding

Tekst: Irène Storm
© foto: 123rf.com

lijn groen peuteren

BabyBaby

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *